Skip to main content

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης, πραγματοποίησε στις 14-15 και 21-22 Μαΐου 2022 δύο διήμερα εκπαίδευσης στη Σητεία με τίτλο «Εναλλακτικές πρακτικές στην εκπαίδευση: Παραδείγματα από το δημόσιο σχολείο». Τα διήμερα υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με το Δίκτυο Συνεργατικών Σχολείων Χανίων με την Παιδαγωγική Φρενέ, το Δημοτικό Σχολείο Φρε Χανίων και το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Η πραγματοποίηση της εκπαίδευσης έγινε υπό την αιγίδα της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου και με την υποστήριξη του ΠΕΚΕΣ Κρήτης.

Το πρώτο διήμερο, στις 14 και 15 Μαΐου, άρχισε με την παρουσίαση του Δικτύου Συνεργατικών Σχολείων Χανίων με την Παιδαγωγική Φρενέ. Ξεκινώντας με την προβολή της ταινίας «Εκπαίδευση με ερωτήσεις», οι προσκεκλημένες ομιλήτριες, εκπαιδευτικοί και μέλη του Δικτύου, συντόνισαν ανοιχτή συζήτηση για την παιδαγωγική Φρενέ και τις βασικές αρχές της. Ακολούθησαν τέσσερα βιωματικά εργαστήρια για τις τεχνικές «Ελεύθερα κείμενα – Η ελεύθερη έκφραση στην πράξη», «Το ραδιόφωνο των παιδιών», «Τι νέα; Ένας τόπος έκφρασης και επικοινωνίας» και «Η συνέλευση των παιδιών» της παιδαγωγικής Φρενέ. Μέσα από τα εργαστήρια αλλά και την απολογιστική συζήτηση που ακολούθησε, οι συμμετέχοντες/ουσες συνεργάστηκαν, αλληλεπίδρασαν και διαπίστωσαν στην πράξη τα οφέλη και τις ανάγκες που αναδεικνύει η εφαρμογή των πρακτικών αυτών στο πλαίσιο της σχολικής τάξης.

Στη συνέχεια, παρουσιάστηκε το Δημοτικό Σχολείο Φρε Χανίων και ο τρόπος λειτουργίας του που αξιοποιεί δημοκρατικές διαδικασίες στην σχολική καθημερινότητα και την μεθοδολογία project. Ακολούθησε συμμετοχικό εργαστήριο με τίτλο «Παθητική ασφάλεια αυτοκινήτων – crash test» που μας έφερε σε επαφή με την μέθοδο του project και τη δυνατότητα εφαρμογής του στην σχολική τάξη.

Στο δεύτερο διήμερο, στις 21 και 22 Μαΐου, παρουσιάστηκε το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και στη συνέχεια υλοποιήθηκαν εργαστήρια από το πρόγραμμα «κι αν ήσουν εσύ;». Στο πλαίσιο αυτού, πραγματοποιήθηκαν θεατρικές ασκήσεις, παιχνίδια, αυτοσχεδιασμοί και παιχνίδια ρόλων γύρω από την θεματική των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της μετανάστευσης. Στη συνέχεια παρουσιάστηκε η παράσταση θεάτρου φόρουμ με τίτλο «Η πολύχρωμη μετανάστευση της πεταλούδας» στην οποία οι συμμετέχοντες/ουσες κλήθηκαν να συμμετάσχουν ενεργά. Στόχος των εργαστηρίων ήταν η ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών σε θέματα προσφύγων, η γνωριμία με το Θέατρο του Καταπιεσμένου και ο διαμοιρασμός πρακτικών που αξιοποιούν τις βιωματικές δραστηριότητες και τις τεχνικές θεάτρου στην σχολική τάξη.

Τα σεμινάρια παρακολούθησαν με ενδιαφέρον εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Σητεία και την επαρχεία της καθώς και από τον Άγιο Νικόλαο. Οι συμμετέχοντες και οι συμμετέχουσες ήρθαν σε επαφή με τους/τις εκπαιδευτικούς εισηγητές/ριες και αντάλλαξαν προβληματισμούς και σκέψεις γύρω από την παιδαγωγική πράξη.

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας, ως φορέας αντιμετώπισης και πρόληψης των εξαρτήσεων, υλοποίησε τα διήμερα σεμινάρια στο πλαίσιο των παρεμβάσεων πρόληψης των εξαρτήσεων και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων στην σχολική κοινότητα. Σύμφωνα με τη φιλοσοφία του προγράμματος, πρακτικές σαν κι αυτές που μεταδόθηκαν στα διήμερα, όταν αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μπορούν να δημιουργήσουν θετικές μαθησιακές εμπειρίες, να ενδυναμώσουν τη σχέση των παιδιών με το σχολείο, να ενισχύσουν στα παιδιά την αίσθηση του «ανήκειν» και την αίσθηση της κοινότητας. Υπό αυτήν την έννοια μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη ψυχική υγεία των παιδιών και να λειτουργήσουν αποτρεπτικά στην ανάπτυξη αυτοκαταστροφικών συμπεριφορών.

Ευχαριστούμε θερμά:

Την Περιφέρεια Κρήτης για την συνδιοργάνωση, την στήριξη και την συνεργασία

Το Δίκτυο Συνεργατικών Σχολείων Χανίων με την Παιδαγωγική Φρενέ και τις εκπαιδευτικούς Δημοπούλου Φωτεινή, Γεωργαντά Μαριλένα, Βελίγγου Μαρία, Χριστοφορίδου Σιρμαλού για την παρουσία και την εποικοδομητική συνεργασία.

Το Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση και τις/τους εκπαιδευτικούς Χριστίνα Κρίθαρη, Αγλαΐα Νάκα, Κατερίνα Κούρκουλου, Νεκτάριος Ξανθουδάκης, Χρήστος Ραχιώτης για την παρουσία και την εποικοδομητική συνεργασία.

Το Δημοτικό Σχολείο Φρε Χανίων και τον εκπαιδευτικό Στέλιο Μιχελάκη για την παρουσία και την εποικοδομητική συνεργασία.

Το 4ο Δημοτικό Σχολείο Σητείας και την κα Αραμπατζή, Δ/ντρια του σχολείου, για τη φιλοξενία των διημέρων.

Τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λασιθίου για την αιγίδα.

Το ΠΕΚΕΣ Κρήτης για την υποστήριξη.

Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας βασίζει τον τρόπο λειτουργίας του στις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας και άλλων κοινωνικών επιστημών, καθώς και του πεδίου των εξαρτήσεων. Βάσει αυτών των προσεγγίσεων, στο πρόγραμμα δίνεται έμφαση στις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις των αιτιών του προβλήματος της εξάρτησης και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Ταυτόχρονα, τίθενται στο επίκεντρο των υλοποιούμενων παρεμβάσεων οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους, με κύρια προτάγματα τη χειραφέτησή τους και την ανάκτηση της αξιοπρέπειάς τους. Κεντρικοί άξονες των παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται από το πρόγραμμα είναι η έννοια της αυτοβοήθειας / αλληλοβοήθειας και ο πρωταγωνιστικός ρόλος των άμεσα ενδιαφερόμενων.