Skip to main content

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Χανδρά ολοκλήρωσε μία σειρά συναντήσεων διαλόγου και συλλογικής δράσης.

Αρχικά, πραγματοποιήθηκε παράσταση με τα «Παιχνίδια του Κόσμου» στην αυλή του σχολείου. Μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν τα ξύλινα παραδοσιακά παιχνίδια από διάφορους πολιτισμούς του κόσμου, φτιαγμένα από ανακυκλώσιμα υλικά, να ανασύρουν παιχνίδια που υπήρχαν στην αποθήκη του σχολείου, να αλληλεπιδράσουν και να επικοινωνήσουν μέσα από το συλλογικό παιχνίδι. Στη συνέχεια, με τη συμμετοχή κάθε τάξης αναπτύχθηκε συμμετοχικός διάλογος σχετικά με το φαινόμενο της εξάρτησης και την πρόληψη αυτής. Μέσα από τη συζήτηση, αναζητήσαμε τον ορισμό της εξάρτησης, τις μορφές εμφάνισής της, καθώς και τις αιτίες που τη συνοδεύουν. Έπειτα, προτείναμε και αναδείξαμε δυνατούς τρόπους για την πρόληψη αυτής, εστιάζοντας στις συλλογικές δράσεις, την επικοινωνία και τη συνεργασία μεταξύ μας.

Αμέσως μετά, μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες, οι μαθητές και οι μαθήτριες συμφώνησαν να πραγματοποιήσουμε εργαστήρι συντήρησης των «Παιχνιδιών του Κόσμου» του σχολείου και κατασκευής νέων. Αφού συναποφασίστηκε από την ομάδα ποια παιχνίδια θα κατασκευαστούν, αυτή προχώρησε στην οργάνωση των επόμενων βημάτων της και τη συλλογική αναζήτηση και συγκέντρωση των απαραίτητων υλικών. Το εργαστήριο υλοποιήθηκε μέσα από τρεις συναντήσεις συλλογικής δημιουργίας, με τη συνεργασία μαθητών/τριων και εκπαιδευτικών, μετατρέποντας αντικείμενα, που έως τότε δεν χρησιμοποιούνταν, σε λειτουργικά παιχνίδια. Τέλος, η ομάδα συγκεντρώθηκε σε μία συνάντηση απολογισμού της δράσης όπου εκφράστηκαν εντυπώσεις από την εμπειρία και αναδείχθηκαν περαιτέρω ανάγκες και δυνατότητες.

Η δράση αυτή αποτελεί μία από τις δράσεις που πραγματοποιεί το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας σε συνεργασία με τη σχολική κοινότητα στο πλαίσιο της πρόληψης των εξαρτήσεων και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Στόχος αυτής είναι αφενός η δημιουργία χώρου διαλόγου και προβληματισμού γύρω από το φαινόμενο της εξάρτησης και της πρόληψης και αφετέρου η ενεργοποίηση της σχολικής κοινότητας για την υλοποίηση δράσεων που βασίζεται στις ανάγκες της, συμβάλλοντας στη βελτίωση του σχολικού κλίματος, τη συμπερίληψη και την ενίσχυση των σχέσεων.

Ευχαριστούμε πολύ το Γυμνάσιο του Χανδρά για την εξαιρετική συνεργασία!

Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας βασίζει τον τρόπο λειτουργίας του στις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας και άλλων κοινωνικών επιστημών, καθώς και του πεδίου των εξαρτήσεων. Βάσει αυτών των προσεγγίσεων, στο πρόγραμμα δίνεται έμφαση στις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις των αιτιών του προβλήματος της εξάρτησης και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Ταυτόχρονα, τίθενται στο επίκεντρο των υλοποιούμενων παρεμβάσεων οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους, με κύρια προτάγματα τη χειραφέτησή τους και την ανάκτηση της αξιοπρέπειάς τους. Κεντρικοί άξονες των παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται από το πρόγραμμα είναι η έννοια της αυτοβοήθειας / αλληλοβοήθειας και ο πρωταγωνιστικός ρόλος των άμεσα ενδιαφερόμενων.