Skip to main content

Το παρόν Δελτίο Τύπου συντάσσεται για τη συνοπτική αποτίμηση του τριήμερου εκδηλώσεων «Ανοιχτό σχολείο στην κοινότητα» στην πόλη της Σητείας. Το τριήμερο συνδιοργάνωσαν το ΕΠΑ.Λ. Σητείας και το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας και πραγματοποιήθηκε από την Πέμπτη 14/04/2016 έως το Σάββατο 16/04/2016.

Το τριήμερο περιλάμβανε δράσεις, συναυλία από μαθητές του ΕΠΑ.Λ., προβολές ταινίας και ντοκιμαντέρ και ομιλίες σχετικά με την πρόληψη των εξαρτήσεων και τον ρόλο του σχολείου σε αυτή.

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας και το ΕΠΑ.Λ. Σητείας συνεργάζονται τις τέσσερις τελευταίες σχολικές χρονιές, στα πλαίσια των δράσεων που πραγματοποιεί το πρόγραμμα σχετικά με την πρόληψη της εξάρτησης και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Το περιεχόμενο των δράσεων κάθε σχολική χρονιά είναι διαφορετικό και καθορίζεται από τις ανάγκες ή τα ενδιαφέροντα που διατυπώνει η σχολική κοινότητα του ΕΠΑ.Λ. (μαθητές –γονείς –εκπαιδευτικοί).

Τη φετινή σχολική χρονιά κάποιοι από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου πρότειναν στο πρόγραμμα να συνδιοργανωθεί από το πρόγραμμα και το σχολείο ένα συνέδριο για την εξάρτηση από ψυχοτρόπες ουσίες και την πρόληψή τους, προκειμένου το σχολείο να ανοίξει μία δημόσια συζήτηση για ένα κοινωνικό πρόβλημα. Η ιδέα αυτή ξεκίνησε να συνδιαμορφώνεται στις αρχές της σχολικής χρονιάς μαζί με μαθητές, εκπαιδευτικούς και τον Πρόεδρο συλλόγου γονέων και κηδεμόνων, με αποτέλεσμα μέσα από συλλογικές συζητήσεις και συναντήσεις να προκύψει το παραπάνω τριήμερο εκδηλώσεων.

Πέρα από την σημαντική προσέλευση των πολιτών της Σητείας στο τριήμερο αυτό, άξια λόγου χαρακτηριστικά αποτελούν:

  • Η ενεργή συμμετοχή μεγάλου μέρους των μαθητών και των εκπαιδευτικών του σχολείου, και στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση του τριημέρου. Ο καθένας από τους συμμετέχοντες ανέλαβε εργασίες, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του. Ενδεικτικά, εργάστηκαν ομάδες που εμπεριείχαν μαθητές μαζί με εκπαιδευτικούς, εκ των οποίων η μία εργάστηκε για την εξεύρεση οικονομικών πόρων, η άλλη για τις οργανωτικές ανάγκες (όπως άδειες από φορείς, επιστολές κτλ) και η τρίτη για την οργάνωση των δράσεων. Επιπλέον, μεμονωμένα άτομα ανέλαβαν την κατασκευή χειροποίητων αντικειμένων για να πουληθούν στο παζάρι της εκδήλωσης, ανέλαβαν τον σχεδιασμό της αφίσας, τη δημιουργία του βίντεο προώθησης της εκδήλωσης κ.α.. Τις ημέρες της υλοποίησης μαθητές και εκπαιδευτικοί ανέλαβαν υπευθυνότητες για τη διεκπεραίωση των δράσεων.
  • Η ανοιχτή συζήτηση από τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν στην ομιλία για την ανάγκη να δοθεί έμφαση σε διαστάσεις της εκπαίδευσης όπως η ομαδική εργασία, η σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία, η μάθηση μέσω της πράξης και η συνεργασία όλων των πλευρών της σχολικής κοινότητας.
  • Η συλλογική δουλειά, που διέπνεε και τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του τριημέρου.
  • Οι προτάσεις για νέες δράσεις, καθώς και η επιθυμία μαθητών και εκπαιδευτικών να επαναληφθεί η ίδια δράση την επόμενη σχολική χρονιά.

Τα παραπάνω αποτελέσματα συνάδουν με τις σύγχρονες προσεγγίσεις στην πρόληψη των εξαρτήσεων, οι οποίες αποτελούν και τη φιλοσοφία του Προγράμματος Προαγωγής Αυτοβοήθειας σχετικά με την πρόληψη. Με βάση τη φιλοσοφία του προγράμματος, βασικά ζητούμενα στην πρόληψη αποτελούν: όλες οι πλευρές της σχολικής κοινότητας να έρθουν κοντά, να συζητήσουν και να συνεργαστούν, η ίδια η σχολική κοινότητα να εντοπίσει τα προβλήματά της και να αναλάβει την ευθύνη να τα επιλύσει, οι κοινοτικές αξίες μέσα στο σχολικό πλαίσιο όπως η συλλογικότητα και η αλληλεγγύη, καθώς και οι ουσιαστικές σχέσεις μέσα σε αυτό. Έτσι, λοιπόν, όλες οι δράσεις που πραγματοποιούνται από το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας Σητείας επιχειρούν να προσεγγίσουν αυτά τα ζητούμενα.

Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας

Το Πρόγραμμα Προαγωγής Αυτοβοήθειας βασίζει τον τρόπο λειτουργίας του στις σύγχρονες κριτικές προσεγγίσεις της επιστήμης της Ψυχολογίας και άλλων κοινωνικών επιστημών, καθώς και του πεδίου των εξαρτήσεων. Βάσει αυτών των προσεγγίσεων, στο πρόγραμμα δίνεται έμφαση στις κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές διαστάσεις των αιτιών του προβλήματος της εξάρτησης και άλλων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Ταυτόχρονα, τίθενται στο επίκεντρο των υλοποιούμενων παρεμβάσεων οι άνθρωποι και οι ανάγκες τους, με κύρια προτάγματα τη χειραφέτησή τους και την ανάκτηση της αξιοπρέπειάς τους. Κεντρικοί άξονες των παρεμβάσεων που πραγματοποιούνται από το πρόγραμμα είναι η έννοια της αυτοβοήθειας / αλληλοβοήθειας και ο πρωταγωνιστικός ρόλος των άμεσα ενδιαφερόμενων.